SpaceNed
De wereldwijde zichtbaarheid van SpaceNed vergroten, online en offline
Aangezien SpaceNed ambitieuze plannen opperde om een breed scala aan internationale stakeholders te bereiken en een meer samenhangende en veelzijdige boodschap over te willen brengen, maakten ze de keuze om te kiezen voor een rebranding en Bright8 in te schakelen om hen daarbij te laten helpen.
Strategische positionering
We zijn gestart op onze gebruikelijke wijze om onze klanten te leren kennen, met een brand immersion sessie om op deze manier alles te weten te komen over de behoeften, achtergrond, diensten en de ambities van SpaceNed. Na SpaceNed gesproken te hebben kregen we een beter beeld van het complexe stakeholderlandschap van SpaceNed. Vervolgens hebben we bureauonderzoek gedaan om een compleet beeld te krijgen van de internationale ruimtevaartactiviteiten, uitdagingen en kansen. De volgende stap voor ons was het maken van een externe en interne analyse van SpaceNed, waarbij hun sterke punten en kernwaarden naar voren kwamen.
Vanuit deze werkwijze hebben we de unieke onderdelen geïdentificeerd die SpaceNed haar leden en de internationale ruimtevaartgemeenschap biedt. Dit heeft ons geholpen om de uiteindelijke positionering te ontwikkelen:
SpaceNed ondersteunt en faciliteert de Nederlandse ruimtevaartsector door een lange termijn en duurzame visie te ontwikkelen over hoe alle leden van de industrie kunnen samenwerken en om zowel hun gemeenschappelijke als individuele belangen te doen vergroten. Dit zorgt voor nieuwe mogelijkheden met betrekking tot netwerken, kennisdeling, lobbyen en zakendoen. SpaceNed zorgt voor een vergroting van de concurrentiepositie van de Nederlandse ruimtevaartsector binnen het internationale ruimtelandschap.
Rebranding
Op basis van de positionering en het onderzoek ontwikkelde het Bright8-team voor SpaceNed een nieuwe merkidentiteit die een meer wereldwijd gedragen perspectief geeft aan de initiatieven van de Nederlandse ruimtevaartindustrie en de wijze waarop het merk de activiteiten van SpaceNed promoot. Een belangrijk onderdeel van de te communiceren boodschap was de waarde die ruimtetechnologie heeft voor internationale gemeenschappen.
Als onderdeel van de nieuwe branding hebben we vier ruimtepijlers geïdentificeerd die de kern vormen van SpaceNed en op deze wijze de voordelen van de ruimte aan mensen laten zien:
- Om te navigeren; om de mobiliteit te vergemakkelijken leveren satellieten belangrijke informatie.
- Om te communiceren; telefoons, internet… ruimtetechnologie maakt het grootste deel van onze communicatie mogelijk.
- Om te innoveren; de wereld om ons heen van belangrijke data te voorzien, satellieten stimuleren innovaties in alle sectoren.
- Om te verdedigen; door middel van ruimtetechnologieën zijn we beter in staat ons te beschermen.
Logo en visuele identiteit
Om de nieuwe visuele identiteit goed aan te laten sluiten bij het merk, ontwikkelde onze interne studio een nieuw logo met blauwe kleur die doet denken aan de ruimte, oranje om Nederland te vertegenwoordigen en een turkoois blauw dat symbool staat voor technologie. In het nieuwe logo ontwerp staan twee planeten afgebeeld. De eerste planeet is omringd door een stroomopwaarts element en stroomafwaarts element. De tweede planeet beweegt in een baan in de ‘C’ van SpaceNed. Deze nieuwe look is bedoeld om de fusie tussen Nederland, de ruimtevaartindustrie en technologie uit te dragen, en er opgericht om samen eindeloze innovaties en mogelijkheden voor de mensheid te creëren.
Om de nieuwe corporate identity, logo en interne communicatie te implementeren, ontwikkelden we materialen zoals roll-ups, shirts, enz voor SpaceNed om in te zetten voor handelsmissies en externe presentaties.
Website
Als het gaat om herpositionering, is het lanceren van een nieuwe website een van de eerste stappen om de juiste boodschap over te brengen en de geloofwaardigheid te vergroten bij de stakeholders.
In lijn met de nieuwe positionering van SpaceNed heeft onze interne studio de informatie in kaart gebracht om met behulp van UX-onderzoek de gebruikerservaring en online navigeerbaarheid te verbeteren. Daarnaast ontwikkelden onze ontwerpers een pakkende SEO-aangedreven website, verbluffende beelden en een sprankelende look en feel.
Het doel was om een nieuwe positionering voor SpaceNed te ontwikkelen, evenals een communicatiestrategie voor de lange termijn. Met als doel “to reach tot he stars”.
Brand-ID en slimme visuals
Tekst speelt een belangrijke rol in de projecten die wij aangaan, maar een sterk slimme visual kan emoties oproepen die verder gaan dan alleen tekst. Wanneer een visual met aandacht en samenhang is ontworpen, is het van groot belang om bij de juiste persoon de kernboodschap af te leveren.
Om deze reden hebben we als onderdeel van deze nieuwe strategische aanpak een complete corporate visual identity ontwikkelt om de brand-ID uit te rollen. Deze brand-ID omvat een nieuw logo, roll-up banners en website.