Nederlandse ruimtevaartsector versterkt positie in Verenigde Staten

Van 17 tot en met 20 april zullen Nederlandse ruimtevaartbedrijven, instituten en defensie aanwezig zijn op het 38e Space Symposium in Colorado Springs in de Verenigde Staten. Onder de gezamenlijke NL Space branding vertegenwoordigen zij Nederland als ruimtevaartland. Nooit eerder was op deze belangrijke conferentie de Nederlandse delegatie zo groot en werd er zo sterk ingezet op het profileren van de kennis en kunde van de Nederlandse ruimtevaartsector. En dat is niet voor niets.

De ruimtevaart is een vitaal onderdeel van het dagelijks leven. Innovaties die de Nederlandse ruimtevaartsector hebben ontwikkeld dragen bij aan dagelijkse toepassingen. Van navigatie en telecommunicatie tot het monitoren van klimaatverandering en veiligheid, de impact van de ruimtevaart is overal. Daarnaast is de ruimtevaart is een groeimarkt geworden waar misschien bekende ondernemers als Elon Musk en Jeff Bezos beeldbepalend zijn, maar waar zeker ook plaats is voor Nederlandse ruimtevaarttechnologie. Om die reden hebben de Nederlandse bedrijven hun krachten gebundeld in een consortium, om zo, gesteund door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), de Nederlandse ambassade in de VS en het Nederlands ruimtevaartagentschap Netherlands Space Office, de kansen in de VS te beproeven en vergroten.

Nederland staat wereldwijd bekend om haar innovatieve en veelzijdige kenniseconomie en haar compacte en open ecosysteem voor ontwikkelingen in de ruimtevaart. Dat ecosysteem is gebaseerd op de unieke en intensieve samenwerking tussen bedrijven, instituten, universiteiten en de overheid. Nederlandse innovaties, kennis en producten zijn al decennialang van vitaal belang voor de vooruitgang van de globale ruimtevaart.

“Het Nederlandse ruimtevaart-ecosysteem is uniek in de wereld. Nergens anders vind je een dergelijke concentratie van hightechbedrijven die samenwerken met (overheids-)partijen in hun directe omgeving om zo gezamenlijk de Nederlandse ruimtevaartsector op de kaart te zetten en te houden. Het niveau van onze kennis en kunde in combinatie met de openheid en het internationale karakter waar de Nederlandse ruimtevaart bekend om staat, stelt ons in staat om gezamenlijk naar voren te treden richting onze belangrijke Amerikaanse partners.”
Jasper van Loon, director of Space Business bij NSO.

De Nederlandse delegatie tijdens het 38e Space Symposium is een samenwerking tussen technologiebedrijven, kennisinstituten, universiteiten, het Ministerie van Buitenlandse Zaken, het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, het Ministerie van Defensie, de Nederlandse ambassade in Washington, het Nederlandse consulaat in San Francisco, het Netherlands Space Office en het Netherlands Innovation Network.

Over NL Space
Nederland stond aan de wieg van de Europese ruimtevaart en heeft internationaal altijd een leidende rol gespeeld in het wetenschappelijk ruimteonderzoek. Nederlandse ruimtevaartbedrijven en instituten doen dit door betrouwbare technologie en baanbrekende wetenschap te leveren. Om internationaal verschil te kunnen maken is zichtbaarheid essentieel. Daarom profileren Nederlandse ruimtevaartpartijen zich gezamenlijk onder de naam NL Space.

Over het 38e Space Symposium
Het Space Symposium, georganiseerd door Space Foundation is sinds 1984 de belangrijkste bijeenkomst voor het wereldwijde ruimte-ecosysteem. Het live-evenement, gehouden in Colorado Springs, Colorado, wordt door meer dan 10.000 mensen van over de hele wereld bijgewoond, waaronder commerciële en overheidsleiders, sprekers, exposanten, ondernemers, media, docenten en studenten. Ga voor meer informatie over Space Symposium naar www.spacesymposium.org.

Deel dit bericht

B8 NL Space

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven van belangrijke ontwikkelingen op het gebied van Online Marketing en Social Media?
Schrijf je dan hiernaast in voor onze nieuwsbrief!