Ben je klaar om weer open te gaan?
Hoe de wereld er precies over een paar maanden uit zal zien is voor iedereen nog onzeker, maar dat we weer zullen reizen is een feit. Het afgelopen jaar hielden wij de Nederlandse (reis)markt nauwlettend in de gaten. We zagen een trend van reizen ‘nu het nog kan’, maakten kennis met de term reisschaamte en zagen daarna de hele reisbranche volledig stilgevallen.
Wat veranderde er allemaal in de berichtgeving afgelopen jaar, wat zijn de reisplannen voor 2021 en hoe zorg je ervoor dat je met een passende campagne klaar staat wanneer jouw doelgroep zijn koffers wil gaan pakken!
Hoe gaat het met de Nederlandse markt?
Nederland is al bijna een jaar in de greep van de coronapandemie. Hoewel fysieke winkels het zwaar hebben, wordt er nog wel flink (online) gespendeerd en zijn er mede door de staatssteun weinig faillissementen. De lockdowns hebben vooral de leisure-sector hard geraakt en de opgelegde restricties zorgden het afgelopen jaar voor een lager aantal online kopers van vliegtickets en pakketreizen. De Nederlander heeft het daarnaast zwaar door het vele thuiswerken en het verlangen om te ontsnappen aan deze sleur wordt steeds groter.
Gelukkig gloort er licht aan het eind van de tunnel! De eerste Nederlanders zijn inmiddels gevaccineerd, het spaargeld is opgepot en men heeft zin om het straks uit te gaan geven. Hoewel men zich zorgen maakt is de gemiddelde Nederlander nu relatief gezien nog niet heel hard geraakt door de coronacrisis en naar verwachting zal er dan ook een krachtig economisch herstel optreden in 2021.
De Nederlandse reiziger droomt en kijkt vooruit!
Het is een bittere pil voor de reislustige Nederlander om thuis te blijven. Maar dit neemt niet weg dat er nog steeds enorm veel belangstelling is voor reizen. We blijven ons flink oriënteren en vertonen hetzelfde online zoekgedrag als altijd. Januari laat zelfs een groei van 30% in het zoekverkeer naar vakanties zien ten opzichte van de maanden daarvoor. Totdat er werkelijk geboekt moet gaan worden; dan haken we af. Het aantal boekingen naar bestemmingen is momenteel nog geen 5% van vorig jaar. We verwachten dat er vanaf de meivakantie eind april, weer langzaamaan (last-minute) over de grens gereisd gaat worden. In eerste instantie zullen autovakanties en makkelijk te bereiken zonvakanties in trek zijn.
Maar er worden ook al veel grotere plannen gesmeed en mensen kijken er naar uit om hun reisdromen in 2021 waar te gaan maken. Branchevereniging ANVR en grote touroperators werken aan plannen om de vakanties dit voorjaar en zomer te redden. Het doel is om Nederlanders binnen de coronabeperkingen vanaf dit voorjaar weer naar een aantal bestemmingen te kunnen vliegen, gebruikmakend van sneltesten. Tevens willen zij mogelijkheden creëren voor autovakanties naar nabij gelegen landen. Reisorganisaties zijn daarnaast zelf stappen aan het nemen op diverse locaties. Testlocaties, quarantainehotels en protocollen zullen coronavrije corridors bewerkstelligen.
Nog steeds enorm veelbelangstelling voor reizen.
Hot topics en blijvende veranderingen 2021
Hoewel we met zijn allen niet kunnen wachten om weer mooie bestemmingen te ontdekken, zijn er wel wat dingen blijvend veranderd. Nederlanders zijn op zoek naar zekerheid. Het flexibel omboeken en soepele annuleringsvoorwaarden zijn superbelangrijk geworden en mensen zien de voordelen van pakketreizen en reisagenten. Daarnaast zijn reisverzekeringen nu soms zelfs verplicht als je bepaalde landen wilt bezoeken, en willen mensen graag realtime op de hoogte blijven van actuele informatie over bijvoorbeeld de gezondheids- en veiligheidsnormen op een bestemming.
Komend jaar zal er een kortere tijd zitten tussen het boeken van een vakantie en het werkelijk op pad gaan. Maar zodra het weer kan zal het los gaan en zal er sprake zijn van een lastminute golf aan boekingen. Na een lange tijd van strenge maatregelen en beperkingen zullen Nederlanders nog lang corona-gerelateerd gedrag vertonen. Dit komt waarschijnlijk tot uiting in het zoeken naar vakantiebestemmingen waar de focus ligt op natuur, veel ruimte en rust. Reizen met impact worden belangrijker. De gedwongen pauze die door de pandemie is veroorzaakt heeft reizigers de tijd gegeven om kritisch na te denken over hoe ze willen gaan reizen. Dit zal dan ook zorgen dat de gekoesterde vakantie niet meer voor lief wordt genomen, en in de toekomst steeds meer mensen voor een ervaring en vakantie die je nog lang zal bij blijven zullen kiezen.
in 2021.
Hoe communiceer je als bestemming?
We zien dat marketeers en bestemmingen in de wachtstand zijn geschoten en daar maar moeizaam uitkomen. Er mag niet gereisd worden, dus er wordt ook niet gecommuniceerd. Terwijl juist nu de tijd is om actie te ondernemen en zo snel mogelijk te starten! Het ontbreken van concurrenten zorgt ervoor dat een campagne extra impact krijgt en jouw bestemming een voorsprong heeft. Nu is er nog de kans om als bestemming op de shortlist te komen en jezelf te onderscheiden.
Zorg ervoor dat je een complete campagne met communicatie-uitingen op de plank hebt liggen, zodat je snel kunt schakelen en deze aan en uit kunt zetten in het geval het reisadvies veranderd. Investeer nu in een vernieuwing van jouw positionering. Stappen die juist in deze tijd genomen kunnen en moeten worden zijn een verversing van de doelgroep.
Zorg dat wat jij te bieden hebt aansluit op waar de vakantieganger naar zoekt! Ga op zoek naar nieuwe USP’s zoals ruimte en natuur. We weten dat de consument niet meer zit te wachten op volgepakte trekpleisters en juist nu klaar is om nieuwe dingen te ontdekken. Zorg er bovendien voor dat je altijd duidelijk communiceert wat de safety richtlijnen zijn, waar men meer (algemene) informatie kan vinden over jouw bestemming en houd deze moeilijke tijden rekening met partners en sluit hen aan op een partnerpagina op je website. Zo creëer je een compleet pakket met informatie wat de consument duidelijkheid en veiligheid biedt. Het is nu voorbereiden, mensen in beweging brengen, enthousiast maken over jouw unieke bestemming en dan volop oogsten zodra de grenzen weer opengaan!