Curaçao Tourist Board

Marketing voor Curaçao in tijden van COVID-19

Sinds de uitbraak van COVID-19 in maart 2020 werkt Bright8 intensief samen met het Curaçao Tourist Board om het toerisme in Curaçao zoveel mogelijk te ondersteunen. Hieronder vind je een tijdslijn van projecten en campagnes.

03/20

We hopen je snel weer te zien

In een tijd van crisis ontstaat ook veel creativiteit. Er was meteen crisiscommunicatie over het stoppen van de vluchten naar Curaçao en de directe gevolgen daarvan voor de toeristen op het eiland. Maar ook over de maatregelen om de bezoekers en bewoners zo goed mogelijk te beschermen.

Maar dat was voor ons niet genoeg. De sterke band die tussen het eiland, de Curaçaoënaars en de bezoekers van het eiland bestaat moest worden benadrukt en versterkt. Het team van CTB voelde ook direct sterk de behoefte op het eiland om te verbinden met de reizigers die Curaçao tot een van de populairste vakantiebestemmingen maakt.

04/20

Dushi dingen om thuis te doen

Wat doe je wanneer je Curaçao niet meer kan bezoeken? Je haalt Curaçao gewoon in huis!

Met lokale influencers hebben we een serie video’s ontwikkeld om je te laten zien welke typische Curaçaose geïnspireerde dingen je vanuit huis kunt doen.

“Het bijzondere van deze serie is dat deze video’s gemaakt zijn door mensen die op Curaçao wonen of het eiland een warm hart toedragen en zo het eiland willen ondersteunen met positieve, stimulerende content. Elke ervaring laat zien wat Curaçao zo uniek maakt. Er is geen cameraploeg en de vlogs zijn in en rond het huis door de vloggers zelf gemaakt.”

Dus pak je yogamat, neem deel aan een Zumba-les of maak je eigen Keshi Yena. De video’s van ‘Dushi Things to Do at Home’ vind je terug op de social mediakanalen van Curaçao.

06/20

‘Welkom Terug’ campagne

De zon, de tropische stranden, de kraakheldere zee, de gastvrijheid en de ontspannen eilandsfeer: reizigers kunnen niet wachten om het allemaal zelf weer te beleven.

Gelukkig kan het weer, nadat het eiland in lockdown heeft gezeten dankzij COVID-19, nu Curaçao sinds 1 juli de grenzen weer geopend heeft voor bepaalde landen. En wij konden hen weer verwelkomen met onze ‘Welkom Terug’ campagne.

Toen bekend werd dat er weer toeristen welkom waren op het eiland, moesten we snel handelen. De volgende fase van onze communicatiestrategie was de zogenaamde herstelfase welke wij uitgerold hebben met een PR-campagne en een nationale mediacampagne.

06/20

Het creëren van COVID-19 protocollen

Toen de wereld langzaam weer in beweging kwam en landen weer toeristen verwelkomden, zag het er naar uit dat we toch nog een zomer gingen beleven.

Maar eerlijk is eerlijk: het zal anders zijn dan vóór de uitbraak van COVID-19. Om besmettingen te voorkomen zullen we allemaal protocollen moeten opstellen. Alleen op die manier kunnen we verzekeren dat gasten en bezoekers kunnen genieten op een veilige manier.

In samenwerking met het Ministerie van Volksgezondheid op Curaçao is het programma “A Dushi Stay, the Healthy Way’” ontwikkeld, inclusief protocollen voor lokale bedrijven en lokale communicatie waaronder de “Dushi Stay”-app.

07/20

De Dushi Stay Reporter

Na de heropening van de grenzen op 1 juli werkte het Curaçao Tourist Board samen met lokale vlogger Ramsay Soemanta en ontwikkelde een leuke, webserie van 10 afleveringen genaamd “The Dushi Stay Reporter.” In een reeks korte filmpjes laat Ramsay zien hoe heerlijk je vakantie kunt vieren op het eiland in het nieuwe COVID-19 tijdperk. De serie werd gedeeld op CTB’s sociale kanalen; Facebook, Instagram en YouTube.

In de serie volgen we Ramsay’s avonturen op het eiland terwijl hij verschillende attracties en restaurants bezoekt en diverse ervaringen op het eiland beleeft. Tijdens zijn activiteiten ontmoet en interviewt hij toeristen die vakantie vieren op Curaçao en hun verhalen graag met hem delen. Het doel van deze webserie is om te laten zien dat Curaçao openstaat voor toerisme en een vakantiebestemming is waar bezoekers zich veilig kunnen voelen, terwijl ze toch lekker van hun vakantie kunnen genieten.

09/20

‘Hier ben je welkom’ campagne

Curaçao is nog maar één van de weinige bestemmingen waar Nederlandse reizigers een zorgeloze zonvakantie kunnen vieren. En er is een dringende behoefte voor de lokale economie om het toerisme te stimuleren.

Reden voor ons om in de eerste week van de herfst een multimediacampagne te maken waarbij reizigers uitgenodigd worden om de herfst en de winter te genieten van de veilige zon op Curaçao.

Radiocampagne & out-of-home
In samenwerking met Qmusic hebben we een in-program radiocampagne opgezet. De ochtendshow van Mattie en Marieke stond een hele week in het teken van de Curaçaose zon.

Ook hebben we een brede, landelijke out-of-home campagne met 4 verschillende boodschappen opgezet.

Het Curaçao Tourist Board Europe (CTBE) is verantwoordelijk voor alle marketing in Europa voor Curaçao. Alle uitingen die je in Europa tegenkomt worden verzorgd door Bright8. Van banners tot aan radiocampagnes.