Wanneer strategie, design, content
en re-branding samensmelten
Onze partner HVO-Querido benaderde ons met de vraag een vernieuwende blik te werpen op de identiteit van hun dochter-organisatie P&G292.
De oorspronkelijke naam P&G292 was toe aan vernieuwing. P&G292 werd in 2008 opgericht en heeft altijd geprobeerd, naast het bieden van praktische, psychosociale en medische begeleiding, het clichématige beeld rond sekswerkers weg te nemen. Zij is daarin geslaagd. P&G292 heeft zichzelf neergezet als een toonaangevend instituut dat zich bewust is van maatschappelijke ontwikkelingen en daarop anticipeert.
Nu is er meer behoefte aan een open en inclusieve manier van communiceren en dus voor het aanpassen van het merk en de naam P&G292.
De kracht van onze strategie
Een van de dingen waar Bright8 echt goed in is? Het verplaatsen in onze klant. We kruipen in de huid om exact te kunnen begrijpen wat een klant beweegt. Zo achterhalen we hoe we zowel de interne als externe doelgroep het beste kunnen bereiken. Ook voor HVO-Querido en zijn stakeholders (waaronder GGD Amsterdam) namen we de tijd om te luisteren naar de behoeftes, wensen, doelen en struikelpunten.
Tijdens het ontwikkelen van een duidelijke strategie kwam naar voren dat een nieuwe naam veel meer kan zeggen over de organisatie. Dat werd Amsterdam Center for Sex Workers. Een naam waarmee de organisatie zijn publiek direct aanspreekt en die de internationale status en expertise weerspiegelt.
Het Bright8 team
Voor deze opdracht is ons team met al zijn verschillende expertises aan de slag gegaan om een ACS-strategie en -design neer te zetten. Copywriters en vormgevers kwamen samen tot een perfect webdesign en aansprekende content. Ons teamwork heeft geresulteerd in een sterke merkidentiteit, positionering, marketingmateriaal (o.a. folders voor zowel klanten als zakelijke partners) en de uitrol daarvan in de vorm van en een prachtig logo en huisstijl die nu in en rond het pand en in communicatiemiddelen te zien zijn.
We zijn trots op dit mensenwerk. De website voor ACS is van begin tot eind opnieuw opgebouwd en opgeleverd in drie verschillende talen. Persoonlijk vertaald door onze Engelse, Nederlandse en Spaanse copywriters. Geen machinewerk dus. Het resultaat is een site die staat en duidelijk en intuïtief functioneert en communiceert.
Voor de herpositionering van ACS werd een lanceringsfeest georganiseerd. Ook hiervoor weet het Bright8-team precies wat nodig is. Voor de aankleding van de grote opening produceerden we banners, ballonnen en goodies, alles in de gloednieuwe stijl.
De kracht van een goed ontwerp
Het dubbelzinnige en verouderde P&G292-logo is vervangen door een strak en duidelijk design. Hiervoor hebben we een krachtig roze, paars en magenta, samengebundeld in een regenboogmotief.
ACS heeft z’n roots in Amsterdam. Daarom zijn we aan de slag gegaan met Amsterdams officiële wapen; het bekende stadssymbool met de drie kruizen. Van dit symbool maakten we een combinatie van één kruis (Amsterdam) bovenaan, gevolgd door een cirkel die staat voor Center en een vierkant als symbool voor de mens, gerepresenteerd door de sekswerkers en het ACS-netwerk. De C vertegenwoordigt het hele centrum en verbindt de drie elementen als zodanig met elkaar. Een uniek en betekenisvol logo!
Amsterdam Center for Sex Workers (ACS) bevordert de zelfredzaamheid en emancipatie van sekswerkers. Ongeacht geslacht, gender, werkplek of verblijfstatus. ACS doet dat door het bevorderen van psychosociale en seksuele gezondheid, het verbeteren van de maatschappelijke positie en het signaleren en aanpakken van vormen van geweld en seksuele uitbuiting.