Curaçao Tourist Board

Volledige service voor optimale impact

Van strategievorming via creatie naar het opzetten en uitvoeren van marketing en PR-campagnes: als fullservicebureau op het gebied van marketing en PR doet Bright8 het allemaal. Ben je benieuwd hoe dat er in de praktijk uitziet? Dan ben je hier op de juiste plek.

Eén bureau dat alles uit handen neemt

Voor Curaçao is Bright8 hét fullservicebureau voor marketing en PR in Europa met een focus op Nederland, Duitsland en België. Wat full service voor ons betekent? Dat we onze klanten zo goed mogelijk ondersteunen in alles wat te maken heeft met communicatie. Marketing, media en PR, van b2c-campagnes tot communiceren met partners en de reissector: we doen het allemaal.

Wat is het Curaçao Tourist Board?

Het tropische eiland zelf hoeven we natuurlijk niet aan je voor te stellen. Als je je ogen dichtdoet, zie je de heerlijke stranden en het prachtig heldere water van Curaçao zo voor je. Maar het eiland heeft nog veel meer te bieden. Wie je daar alles over kan vertellen, is het Curaçao Tourist Board (CTB), dat verantwoordelijk is voor de promotie van deze zonovergoten vakantiebestemming. Voor communicatie in Europa heeft CTB de hulp ingeschakeld van Bright8.

Strategie en herpositionering

Een aantal jaar geleden is de overkoepelende campagne ‘Feel it for yourself’ ontwikkeld om de unieke beleving die Curaçao biedt een duidelijk communicatieplatform te geven. De nadruk ligt op het onderscheidend vermogen van het eiland ten opzichte van andere bestemmingen. Gebouwd op een aantal communicatiepilaren biedt dit concept al een aantal jaren een duidelijke lijn in de wereldwijde communicatie. Wij hebben dit concept vanaf de introductie doorvertaald naar de Europese markten, met een focus op Nederland, Duitsland en België. De afgelopen jaren is deze campagne met de marktontwikkelingen meegegroeid tot een herkenbaar en tegelijkertijd actuele weergave van het onderscheidend vermogen van de bestemming die aansluit op de vraag vanuit de markt.

Marketing- en mediaplan

Elk jaar ontwikkelen we een communicatiestrategie voor de verschillende markten op basis van een analyse van de huidige situatie op de markt en de beoogde doelen. Deze strategie zetten we vervolgens om in marketing- en PR-tactieken. We stellen een marketing- en mediaplan op en ontwikkelen marketing en PR-campagnes met verhaallijnen, invalshoeken en activiteiten zoals reizen en evenementen voor, onder andere, de pers en influencers.

Daarnaast ontwikkelen we content en marketingmaterialen met aantrekkelijke visuele elementen en treffende teksten voor de campagnes. Als die klaar zijn, kunnen we al onze aandacht op de campagne richten. We bekijken op welke momenten in het jaar veel mensen uit de doelgroep hun volgende vakantie boeken. Dit verschilt uiteraard per markt en is de laatste jaren behoorlijk onderhevig aan veranderend gedrag. We stemmen de campagnes vervolgens af op deze piekmomenten, zowel qua timing als qua boodschap.

Een belangrijke pilaar in de lifestyle communicatie rond thema’s die Curaçao aantrekkelijk maken, zijn de samenwerkingen met redacteuren en journalisten van lifestylebladen. De veelzijdigheid van het aanbod op Curaçao is zoveel meer dan zon, zee en strand. Samen met de redacties van lifestyle bladen ontwikkelen we reportages over onderwerpen zoals culinair, de rijke Curaçaose cultuur, wellbeing en human interest verhalen om een stem te geven aan de diversiteit in de bevolking.

Berichtgeving over COVID-19

Van 2020 tot 2022 ondersteunden we Curaçao op allerlei manieren om door de pandemie heen te komen. In een tijd dat reizen helemaal niet vanzelfsprekend was, speelde Curaçao een unieke rol door als een van de zeer weinige bestemmingen op 1 juli 2020 alweer ‘open’ te gaan en, onder strenge voorwaarden, voor een groot deel van de crisis toegankelijk te blijven voor bezoekers.

Wat volgde was een intensieve communicatieperiode. Belangrijk was om de positieve boodschap die het reizen naar Curaçao bood te combineren met duidelijke communicatie over de geldende maatregelen, die steeds onderhevig waren aan verandering. Ondertussen was er een sterke behoefte om in contact te blijven met consumenten en reisagenten door proactief te communiceren over hoe het verblijf op het eiland zelf was en zo snel mogelijk weer de mogelijkheid te bieden aan repeaters om hun geliefde eiland weer te bezoeken.

Daarnaast ontwikkelden wij samen met de Curaçaose overheid horecaprotocollen, infographics en berichtgevingen voor en tijdens het verblijf. Lees meer over hoe we dat deden.

Reizen voor de pers en influencers

We organiseren regelmatig reizen naar Curaçao voor leden van de pers, redacteurs en influencers zodat zij geweldige content kunnen creëren en daarmee een grotere doelgroep kunnen bereiken via verschillende sociale mediakanalen. Voor elke reis bedenken we een uniek thema of een bijzondere invalshoek waarmee we de rijke authenticiteit en diversiteit van het eiland laten zien. Meer lezen.

Contact met reisorganisaties en de vakpers

Voor een bestemming als Curaçao is de relatie met de reisbranche zeer belangrijk. We ondersteunen het CTBE-kantoor in Den Haag bij de communicatie met airlines, reisbureaus, touroperators en de reisvakpers.

Curaçao partner van AFC Ajax

Curaçao is sinds het begin van 2020 een van de hoofdsponsors van AFC Ajax. Het logo op de mouw van de spelersshirts is een van de vele manieren waarop Curaçao zichtbaar is tijdens wedstrijden en waarop de wereld via de televisie kennis kan maken met het eiland. In het seizoen 21/22 was het logo van Curaçao ook prominent aanwezig op het shirt tijdens wedstrijden in de Champions League waardoor het partnership een enorm internationaal publiek bereikte.

In mei 2022 bezocht de selectie van AFC Ajax het eiland om het partnership te vieren en kregen de spelers de tijd om uit te rusten na een intensief seizoen. Het programma was gevuld met maatschappelijke activiteiten en werd spectaculair afgesloten met een uitverkochte vriendschappelijke wedstrijd tussen de selectie van Ajax en Team Curaçao, een gelegenheidselftal van professionele voetballers met hun roots op Curaçao.

Het Curaçao Tourist Board Europe (CTBE) is verantwoordelijk voor alle Europese marketing voor Curaçao. Alle materialen die in Europa worden gebruikt, van banners tot radiocampagnes, zijn verzorgd door Bright8.