In 2021 zullen we weer reizen. We zullen de positieve effecten zien van de opgestelde protocollen, het snel testen, medicatie voor de behandeling van COVID-19 en vooral het vaccin. Het is nog niet zeker wanneer, maar om de heropende markt te bereiken kun je maar beter goed voorbereid zijn voordat iemand anders je voor is. Word wakker; blijf communiceren in deze wintermaanden en zorg dat je marketingcampagne klaar staat om uitgerold te worden wanneer de markt er klaar voor is!
De vraag van de Nederlandse markt
De Nederlandse (reis)markt is rustig. De meeste bestemmingen hebben ‘code oranje’ gekregen en de Nederlandse regering heeft op 4 november het dringende advies afgegeven om niet naar het buitenland te reizen tenzij noodzakelijk. Dit advies geldt voor alle bestemmingen behalve Curaçao en Bonaire, die als binnenland worden beschouwd. Er zijn dus maar weinig bestemmingen waar Nederlanders op vakantie kunnen.
MAAR, zoals we in het verleden in veel crisis hebben gezien, Nederlanders zijn zeer reislustig en ze staan te trappelen om weer te gaan reizen. We zien een enorme toename van de vraag naar bijvoorbeeld Curaçao en de Canarische Eilanden. Een deel van dit verkeer komt van boekingen naar andere bestemmingen die gesloten zijn, maar er komen ook veel nieuwe boekingen binnen. Een bewijs dat Nederlanders, ondanks de crisis en de gedeeltelijke lockdown, toegewijd zijn aan hun liefde voor reizen.
Zet uw bestemming NU op de shortlist van 2021!
Albert Einstein – “Te midden van de moeilijkheid liggen kansen”
Nederlandse klanten zullen hun traditionele reisbeslissingen heroverwegen. Veel van de bestemmingen waarvan zij gewend zijn om naartoe te reizen worden gewijzigd of zijn niet beschikbaar.
Zoektrends laten nu al zien dat consumenten op zoek zijn naar bestemmingen voor hun vakanties in 2021. Nu is het tijd om bestemmingen in de schijnwerpers te zetten want consumenten staan open voor nieuwe en andere bestemmingen.
Work with what you know
Laten we eerlijk zijn; niemand weet hoe 2021 eruit gaat zien. Dit gegeven lijkt een verlammend effect te hebben op marketeers over de hele wereld. Laten we ons dus richten op wat we wél weten en de bestemming herpositioneren op basis van de kernwaarden en de emotionele band die de bestemming de afgelopen decennia heeft ontwikkeld bij reizigers.
Het leven van mensen is misschien veranderd, maar ze dromen nog steeds over dezelfde dingen. Laten we er dus voor zorgen dat uw bestemming daar deel van uitmaakt.
Veiligheid als voorwaarde
Afgelopen april hebben we voor Curaçao ‘A Dushi Stay, the Healthy Way’ ontwikkeld; een programma over de maatregelen die op het eiland zijn genomen om de gezondheid en veiligheid van de lokale gemeenschap en de toeristen te waarborgen. Het was cruciaal om te laten zien dat de maatregelen en protocollen strikt werden nageleefd en dat bezoekers daardoor nog steeds van een ontspannen vakantie konden genieten.
Dit hielp om de boodschap uit te dragen rond de heropening van 1 juli. De maatregelen en het ‘A Dushi Stay, the Healthy Way’-programma zijn nog steeds onderdeel van de dagelijkse werkwijze, samen met de communicatie over PCR-testen, Passenger Locator Cards, Digital Immigration Cards en lokale callcenters die bezoekers om de paar dagen bellen.
We hebben de reacties van consumenten over de maatregelen zien veranderen. In het begin waren er veel vragen en zorgen, en consumenten vonden de drempel hoog. Nu is de feedback veel positiever en voelen reizigers zich zelfs veiliger met de PCR-testen en de strikte protocollen.
Omdat consumenten inmiddels gewend zijn aan protocollen kunnen we deze niet langer meer als uniek verkoopargument gebruiken, ze zijn immers niet meer onderscheidend. Veiligheid is een voorwaarde geworden. Het is bijna onmogelijk om de concurrentie te overtreffen op dit gebied, het is iets wat van u wordt verwacht.
Vorige week zagen we enorm veel media-aandacht voor Curaçao en we hebben er hard aan gewerkt om ook de veiligheidsboodschap onder de aandacht te krijgen.
Voorbereiding van uw 2021-campagne
Bewustwording en inspiratie is essentieel in de oriëntatiefase voor de reisplannen van 2021. We richten ons op zowel last-minute boekingen voor Q1 als op latere reisbeslissingen.
Begin dus zo snel mogelijk met communiceren en wees niet bang om te testen en fouten te maken. De wereld is veranderd, het is dus prima om sommige dingen opnieuw uit te (moeten) vinden.
Wees sterk en authentiek in de boodschap en wees niet bang om een bredere doelgroep aan te spreken dan u gewend bent. De dynamiek en werkwijze mogen dan anders zijn, de Nederlandse consument blijft een reiziger in hart en nieren.